نخستین علائم آنفلوآنزا

 اینکه با ظهور نخستین علائم آنفلوآنزا چگونه از خود مراقبت می‌کنید، می‌تواند تفاوت چشمگیری در طول عمر ویروس ایجاد کند. بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای فصلی، تزریق واکسن سالانه است. در شرایطی که واکسن آنفلوآنزا به میزان قابل توجهی احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد، اما همچنان امکان تماس با ویروس وجود دارد. از این‌رو، اقدام‌های احتیاطی بیشتر مانند مواردی که در ادامه به آنها اشاره شده است را می‌توانید مد نظر قرار دهید، به‌ویژه اگر احساس می‌کنید با علائم مرتبط با آنفلوآنزا مواجه هستید.نخستین نشانه‌های آنفلوآنزا می‌توانند شامل احساس تب، لرز، سرفه، آبریزش یا گرفتگی بینی، بدن درد، سر درد، خستگی، و استفراغ یا اسهال باشند، که دو مورد آخر در کودکان نسبت به بزرگسالان شایع‌تر هستند. اگر با یک یا تعداد بیشتری از این علائم مواجه هستید و به آنفلوآنزا مشکوک هستید، مراجعه به پزشک و پیروی از نکته‌های درمانی زیر می‌تواند به کوتاه شدن دوره بیماری کمک کند.

مصرف مایعات

آب همواره بهترین گزینه برای هیدارته نگه داشتن بدن محسوب می‌شود و به شل شدن مخاط کمک می‌کند، اما هر مایع دیگر بدون کافئین نیز می‌تواند مفید باشد. اگر از نوشیدن آب ساده خسته شده‌اید، می‌توانید آبمیوه‌های رقیق شده یا چای بدون کافئین را مد نظر قرار دهید.

خواب بیشتر

در شرایطی که به استراحت جسمانی برای غلبه بر آنفلوآنزا نیاز دارید، استراحت بیشتر مغز نیز می‌تواند به بهبودی سریع‌تر کمک کند. مطالعه‌ای نشان داد پروتئینی توسط مغز طی خواب تولید می‌شود که به تسریع بهبودی موش‌های مبتلا به آنفلوآنزا کمک کرده است.

مصرف غذاهای مقوی

اگر با غذا خوردن مشکلی ندارید، مواد غذایی که می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند را مصرف کنید. از آن جمله می‌توان به ماست، میوه‌هایی مانند بلوبری و سبزی‌هایی مانند بروکلی اشاره کرد. برای افرادی که با حالت تهوع مواجه هستند، سوپ مرغ انتخاب خوبی است. این سوپ می‌تواند به کاهش التهاب، پاکسازی مخاط اضافه، و کاهش احتقان کمک کند.

استفاده از ضدعفونی کننده‌ها

حتی زمانی که خود را از دیگران جدا کرده‌اید، احتمال اینکه دوستان و اعضای خانواده برای عیادت نزد شما بیایند، وجود دارد. قرار دادن چند بطری ضد عفونی کننده دست در نقاط مختلف خانه ایده خوبی است و دوستان و اعضای خانواده شما می‌توانند برای پیشگیری از انتقال میکروب از آنها استفاده کنند.

عدم زیاده‌روی در مصرف ویتامین‌ها

مصرف بیش از حد ویتامین‌ها می‌تواند آثار منفی به‌همراه داشته باشد. دوزهای فوق بالا از ویتامین C می‌تواند موجب اسهال شود. نتایج مطالعات درباره اینکه ویتامین C ممکن است طول دوره سرماخوردگی را کاهش دهد، یکدست نیستند و مطالعات بزرگی نیز در زمینه تاثیر آن بر آنفلوآنزا انجام نشده است.

استراحت

در صورت احساس علائم آنفلوآنزا، ورزش را کنار گذاشته و فشار بیش از حد به خود وارد نکنید. دنبال کردن روال معمول تنها موجب کم آبی بدن و وخیم‌تر شدن علائم بیماری می‌شود. به‌خاطر داشته باشید که درمانی سریع برای آنفلوآنزا وجود ندارد و افراد بسیاری پس از گذشت سه هفته نیز کاملا به شرایط عادی باز نمی‌گردند.

پرهیز از آنتی‌بیوتیک

آنتی‌بیوتیک‌ها موجب نابودی ویروس‌ها نمی‌شوند. اگرچه افراد بسیاری فکر می‌کنند که آنتی‌بیوتیک‌ها هر بیماری را درمان می‌کنند، اما این درست نیست. تجویز داروهای ضد ویروس طی ۴۸ ساعت نخست عفونت می‌تواند طول دوره آنفلوآنزا را کاهش دهد. البته در بیشتر بیماران این تنها به معنای کوتاه‌تر شدن یک روزه دوره بیماری است.

 

لغو رویدادهای اجتماعی

در صورت مواجهه با علائم آنفلوآنزا، بهتر است از حضور در محل کار، مدرسه یا هر رویداد اجتماعی دیگر پرهیز کنید. پس از فروکش کردن تب بهتر است حداقل ۲۴ ساعت با کسی در ارتباط نباشید. علائم آنفلوآنزا می‌توانند یک تا دو روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شوند، از این رو، ممکن است حتی پیش از اینکه متوجه باشید موجب پخش شدن آن شوید.

 

نکات درمانی آنفلوآنزای خفیف

نکات درمانی آنفلوآنزای خفیف

غذا و نوشیدنی هایی برای محافظت از کبد

 کبد مسئولیت وظایف مختلفی، از جمله تجزیه کربوهیدارت‌ها ، تولید گلوکز، و سم‌زدایی بدن را بر عهده دارد. همچنین، این اندام مواد مغذی را ذخیره کرده و صفرا تولید می‌کند که برای گوارش و جذب درست مواد مغذی از غذا ضروری است. مواد غذایی و نوشیدنی‌های مختلفی وجود دارند که مصرف آنها می‌تواند به محافظت از کبد کمک کند. سلامت کبد برای سلامت کلی بدن حیاتی است. اختلال در عملکرد این اندام می‌تواند به بیماری کبد، اختلال متابولیک و حتی دیابت نوع ۲ منجر شود.در شرایطی که ممکن است مدیریت تمام عوامل خطرآفرین غیر ممکن باشد، مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌تواند به محافظت از سلامت کبد کمک کند.

 

قهوه

به‌نظر می‌رسد قهوه برای کبد مفید است زیرا در برابر مشکلاتی مانند بیماری کبد چرب از انسان محافظت می‌کند.مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، به این نکته اشاره داشت که مصرف روزانه قهوه ممکن است به کاهش خطر بیماری مزمن کبد کمک کند. این کار ممکن است از کبد در برابر آسیب بیماری‌های دیگر مانند سرطان کبد نیز محافظت کند.

انگور

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که انگورها، آب انگور، و دانه‌های انگور سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که ممکن است با کاهش التهاب به پیشگیری از آسیب دیدن کبد کمک کنند.مصرف میوه کامل روشی ساده برای افزودن این ترکیبات قوی به رژیم غذایی است. مکمل عصاره دانه انگور نیز ممکن است آنتی‌اکسیدان‌های لازم را در اختیار بدن قرار دهد.

گریپ‌فروت

گریپ‌فروت حاوی دو آنتی‌اکسیدان مهم به‌نام‌های نارینجین و نارینجنین است. این دو آنتی‌اکسیدان ممکن است به محافظت از کبد در برابر آسیب از طریق کاهش التهاب و محافظت از سلول‌های کبدی کمک کنند.همچنین این آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است انباشت چربی در کبد را کاهش داده و میزان آنزیم‌های چربی‌سوز را افزایش دهند.

ماهی چرب

مصرف ماهی‌های چرب و مکمل‌های روغن ماهی ممکن است به کاهش اثر بیماری‌هایی مانند بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کنند.ماهی‌های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ هستند که چربی‌هایی مفید محسوب شده و به کاهش التهاب کمک می‌کنند. این چربی‌ها ممکن است به‌ویژه برای کبد مفید باشند زیرا از انباشت چربی‌های اضافه پیشگیری کرده و سطوح مناسب آنزیمی را در کبد حفظ می‌کنند.

سیر

افزودن سیر به رژیم غذایی ممکن است به تحریک کبد کمک کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مصرف سیر وزن بدن و محتوای چربی در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی را بدون ایجاد تغییر در توده بدنی بدون چربی کاهش داده است. اضافه وزن یا چاقی از عواملی است که می‌تواند به بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی منجر شود.

روغن زیتون

مصرف بیش از حد چربی برای کبد خوب نیست، اما برخی چربی‌ها می‌توانند به این اندام کمک کنند. افزودن روغن زیتون به رژیم غذایی ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود عملکرد کبد کمک کند. روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است.

 

غذا و نوشیدنی هایی برای محافظت از کبد

 

کاهش میل جنسی

 کاهش میل جنسی اغلب موضوع پیچیده‌ای است‎

 

متداول‌‌ترین سوالی که از سکس تراپیست‌ها پرسیده می‌شود این است که، آیا من نرمالم؟ پیرامون مسائل جنسی زیاد آموزش داده نمی‌شود و بیشتر افراد اطلاعات جنسی خود را از دوستان و فرهنگ عامه دریافت می‌کنند. در نتیجه ممکن است خیلی از این آگاهی‌ها درست نباشند. خیلی‌ها از پرسیدن سوال‌های اینچنینی می‌ترسند یا از آن بدتر، اصلا نمی‌دانند از چه کسی باید بپرسند! سلیقه‌ها و رفتارهای جنسی آنقدر طیف گسترده و متنوعی دارند که مهم نیست چقدر «عجیب» یا «غیرمعمول»‌اند و تا زمانی که هر دو طرف روی آنها توافق داشته باشند و برای هر دو لذتبخش باشند، طبیعی‌اند.

 

بیشتر چه سوالهایی از سکس تراپیست‌ها پرسیده می‌شود

 

چه زمانی دوباره میل جنسی‌ام برمی‌گردد؟ 

کاهش میل جنسی اغلب موضوع پیچیده‌ای است اما در بیشتر موارد، برای بیشتر خانم‌ها و تعداد زیادی از مردان (آماری که همچنان رو به افزایش است)، تمایل جنسی دیگر مانند سالهای جوانی‌شان نیست. در دوران جوانی مسئولیت‌ها و دغدغه‌ها کمتر بوده و شروع یک رابطه‌ی جدید، برانگیزاننده‌ی هیجان جنسی بوده است. اکنون اگر در شرایطی هستید که حس می‌کنید تمایل جنسی‌تان افت کرده نگران نباشید؛ نوازش‌های غیرجنسی، ماساژ دادن شانه‌ها و کمر هم می‌تواند حس خوبی به شما بدهد و همین اندک حس خوب لذت در بدن گاهی می‌تواند میل جنسی را در ذهن روشن کند. سیکل واکنش جنسی اینگونه که تصور می‌کنید سرراست و مشخص شده نیست. برانگیختگی می‌تواند به ارگاسم هم برسد اما لازم نیست حتما اول خود میل جنسی را حس کنید.

 

آیا شما می‌توانید همسرم را تغییر دهید؟ 

خیلی از افرادی که به سکس تراپیست‌ها مراجعه می‌کنند از عدم انطباق شاکی هستند. معمولا مرد بیشتر از زن درخواست رابطه جنسی دارد و می‌خواهد بداند آیا سکس تراپیست می‌تواند همسرش را تغییر دهد. واقعیت این است که طبیعیست سطوح متفاوتی از نیازها و تمایلات جنسی داشته باشند. مثلا زنها نیاز دارند احساس زیبایی کنند و تحسین شوند و مورد احترام باشند و دیده شوند و برای همسر، جواب دادن به این نیازها واقعا کار ساده‌ایست اما با این وجود برای سکس تراپیست‌ها آموزش این موضوع کار سختی است! اگر شما یاد بگیرید چگونه این نیازهای همسرتان را برآورده کنید، همسرتان احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتری نسبت به شما کرده و متعاقبا تمایلش به رابطه‌ی جنسی با شما بیشتر خواهد شد! پس این مهارت ساده اما پیچیده را یاد بگیرید!

 

آیا من از نظر جنسی کسل کننده‌ام؟ 

خیلی‌ها از سکس تراپیست‌ها سوال می‌کنند چرا زندگی جنسی آنها و روابط‌شان مانند آنچه در سینما یا تلویزیون می‌بینند نیست. واقعیت این است که روابط جنسی که روی اسکرین می‌بینید، زندگی واقعی نیست و همه چیز طراحی و تنظیم شده و جوری اجرا می‌شود که در بیننده، واکنش هیجانی ایجاد کند. زنان و مردان زیادی هستند که فکر می‌کنند مشکل دارند چون روابط‌شان شبیه آنچه در رسانه‌ها نمایش داده می‌شود نیست. متاسفانه این طرز فکر باعث می‌شود افراد احساس بدی نسبت به خود پیدا کرده و توقعات غیرواقعی از رابطه خود داشته باشند. یادتان باشد آنچه در تلویزیون و سینما می‌بینید «نرمال» نیست، پس خودتان را با آنها مقایسه نکنید.

 

آیا بعد از خیانت می‌توانیم مثل گذشته رابطه جنسی داشته باشیم؟ 

بعد از خیانت یکی از طرفین، رابطه جنسی می‌تواند واقعا دشوار باشد. گاهی همسران در چنین شرایطی فکر می‌کنند واقعا دیگر نمی‌توانند به آرامش گذشته برگشته و دوباره روابط جنسی برقرار کنند. اما اینگونه نیست، خیلی وقت‌ها همسران حتی رابطه‌ای قوی‌تر و عمیق‌تر از قبل با هم برقرار می‌کنند که تنها علت آن، داشتن گفتگوهای صادقانه و به دور از پنهان کاری است که ایجاد صمیمیت می‌کند. گاهی زوج‌هایی که در چنین موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند به سکس تراپیست خود اعتراف می‌کنند که قبلا اینطور با هم خوب و صمیمی نبوده‌اند! و حالا رابطه‌ی محکم‌تری دارند. البته برای بیشتر افراد پذیرش این موضوع کار سختی است، اما غیرممکن نیست.

 

همه‌ی خانمها درست مانند همه‌ی مردها ارگاسم دارند‎

 

چند بار در هفته باید رابطه جنسی داشته باشیم؟ 

معمولا یکی از طرفین این سوال را می‌پرسد چون می‌خواهد به آن دیگری ثابت کند که به اندازه کافی رابطه جنسی ندارند! اما در واقع، موضوع هرگز خود ِ سکس نیست! اگر لایه‌های پنهان پشت این سوال را بشکافیم می‌بینیم نیاز واقعی طرفین مطرح است، یعنی همان نیاز به احساس عشق و محبت کردن، دیده شدن و مورد توجه و احترام قرار گرفتن. مردها نیاز دارند رابطه جنسی داشته باشند تا احساس کنند همسرشان به آنها علاقه دارد و احترام می‌گذارد، اما زنها نیاز دارند عشق و محبت و توجه را احساس کنند تا تمایل به رابطه جنسی داشته باشند! معمای پیچیده‌ایست!

 

نیاز جنسی من بیشتر از همسرم است، چرا با یک نفر دیگر هم رابطه نداشته باشم؟ 

باور کنید یا نه، این سوالی است که بارها و بارها از راههای گوناگون از سکس تراپیست‌ها پرسیده می‌شود: «چه اشکالی دارد همزمان با دو نفر رابطه داشته باشم؟»، «چرا اجازه ندارم هم زندگی مشترکم با همسرم را حفظ کنم و هم خارج از آن نیز با شخص دیگری نیازهایم را برطرف کنم؟». به جای اینکه جای دیگری به دنبال شور و هیجان بگردید، سعی کنید بین خود و همسرتان لحظاتی خاص و لذتبخش خلق کنید. برای ساعت‌های خلوت‌تان احترام قائل باشید و تمام توجه‌تان را روی تایم دو نفره‌تان معطوف کنید. طبیعی است که زمان‌هایی اصلا تمایلی به رابطه جنسی نداشته باشید و باید برای چنین موقعیت‌هایی نیز احترام قائل باشید.

 

چرا نمی‌توانم نعوظ داشته باشم؟  

مشکلات نعوظ و ارگاسم مخصوصا در مردان جوان، معمولا بیشتر به اضطراب مربوط می‌شود تا مشکلی فیزیکی، که البته در مورد اکثر مشکلات ارگاسم در زنان نیز همینطور است. چیزی که وجود دارد این است که اضطراب، مانع می‌شود که فرد در زندگی جنسی‌اش حضور ذهن داشته باشد، با تمایلات و احساساتش به خوبی برخورد کند و نسبت به خودش حس خوبی داشته باشد. باید آرامش و راحت بودن را تمرین کنید و از استرس‌ها و پریشانی‌های‌تان بکاهید. مدیتیشن و ذهن آگاهی نیز می‌تواند مفید باشد. بعد هم باید ببینید چه چیزی باعث اضطراب‌تان می‌شود. اغلب کمبود اعتماد بنفس یا احساس شرم عامل اضطراب است اما تروما یا ضربه‌ای در رابطه یا مسائل جنسی نیز می‌تواند علت اضطراب باشد که نیاز به یک پروسه‌ی درمانی دارد.

 

چرا نمی‌توانم به ارگاسم برسم؟ 

شاید باورتان نشود اما هنوز هم کم نیستند کسانی که تصور می‌کنند ارگاسم فقط مربوط به مردهاست و زنها اصلا نمی‌توانند چنین چیزی را تجربه کنند! واقعیت این است که همه‌ی خانمها درست مانند همه‌ی مردها ارگاسم دارند فقط برخی از زنها نمی‌توانند بدون تحریک مستقیم کلیتوریس به ارگاسم برسند. برای بعضی از خانمها کشف اوج لذت جنسی یک تابو باقی می‌ماند، بنابراین انگار خودشان هم قبول ندارند که آنها نیز می‌توانند و باید این لذت را تجربه کنند. تا زمانی که زنها خودشان را ابزار جنسی می‌دانند که نقش‌شان فقط تولید مثل یا راضی کردن همسرشان است، رمز و رازهای جنسی بدن‌شان همچنان درک نشدنی و مرموز باقی خواهد ماند، در حالیکه ارگاسم زنانه امری کاملا طبیعی است.

 

منبع: bartarinha.ir

 

موز، منبع پتاسیم

 پتاسیم یکی از اجزای هر رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود و موز منبعی عالی برای آن است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف پتاسیم کافی می‌تواند خطر مرگ ناشی از هر دلیلی را ۰۲ درصد کاهش دهد.موز یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در سراسر جهان است. موز در ۷۰۱ کشور جهان پرورش داده می‌شود و به‌عنوان چهارمین محصول ارزشمند جهان شناخته می‌شود.اگرچه موز سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم، فیبر، و ویتامین‌های ۶B و C است، اما مصرف آن برای همه توصیه نمی‌شود. زیاده‌روی در مصرف یک محصول خوب نیز می‌تواند بیشتر از آنکه مفید باشد، به ضرر شما تمام شود.

 

دریافت پتاسیم

پتاسیم یک ماده مغذی مهم برای حفظ سلامت بدن انسان است. این ماده معدنی در تمام سلول‌های بدن انسان یافت می‌شود و برای تولید بار الکتریکی که عملکرد درست سلول‌ها را تضمین می‌کند، استفاده می‌شود. همچنین، پتاسیم به حفظ ضربان منظم قلب، تحریک ترشح انسولین برای کنترل قند خون، و پشتیبانی از فشار خون مطلوب کمک می‌کند.افراد بزرگسال سالم با توجه به سبک زندگی و عوامل دیگر می‌توانند روزانه بین ۳,۵۰۰ تا ۴,۷۰۰ میلیگرم پتاسیم مصرف کنند. یک موز اندازه متوسط حاوی تقریبا ۴۵۰ میلیگرم از این ماده مغذی ضروری است.

کاهش خطر سرطان

مصرف میوه‌ها و سبزی‌های به‌طور کلی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد زیرا آنها سرشار از مواد مغذی هستند، بدون اینکه با نمک، شکر پالایش شده، مواد نگهدارنده و رنگ‌های غذایی همراه باشند.به‌طور خاص، موز منبع خوبی برای ویتامین C است که یک آنتی‌اکسیدان محسوب شده و با رادیکال‌های آزاد سرطان‌زا مقابله می‌کند. محتوای فیبر موز نیز می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کلورکتال کمک کند.

حفظ فشار خون

زمانی که کاهش فشار خون را مد نظر قرار می‌دهیم، بیشتر به ماده معدنی سدیم فکر می‌کنیم. اما در واقع، تعادل بین سطوح سدیم و پتاسیم است که از فشار خون سالم پشتیبانی می‌کند.برآوردها نشان می‌دهند که افراد بسیاری مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای پتاسیم را دریافت نمی‌کنند که می‌تواند به معنای عدم تعادل بین سطوح سدیم و پتاسیم و در نتیجه، نوسان در فشار خون باشد.

تقویت سلامت قلب

سدیم بیش از حد می‌تواند اثر منفی بر سلامت قلب شما داشته باشد. افزایش مصرف پتاسیم در شرایطی که میزان مصرف سدیم را کاهش می‌دهید، احتمالا مهم‌ترین تغییری است که می‌توانید برای کاهش خطر بیماری قلبی عروقی مد نظر قرار دهید.طی یک مطالعه مشخص شد گروهی از شرکت‌کنندگان که روزانه حداقل ۰۶۹/۴ میلیگرم پتاسیم مصرف کرده بودند، در مقایسه با آنهایی که ۰۰۰/۱ میلیگرم دریافت کرده بودند، با کاهش ۴۹ درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری ایسکمیک قلب مواجه بوده‌اند.

تسکین مشکلات معده

پزشکان همچنان رژیم غذایی برات(BRAT) که شامل موز، برنج، سس سیب، و نان تست می‌شود را برای افرادی که ناراحتی گوارشی دارند، تجویز می‌کنند.نه تنها موز به‌خوبی گوارش می‌شود، بلکه حاوی الکترولیت‌های ضروری، مانند پتاسیم است که افراد مبتلا به اسهال با از دست دادن چشمگیر آن مواجه هستند. فیبر موجود در موز نیز به تنظیم اجابت مزاج کمک می‌کند.

 

موز، منبع پتاسیم

 

صفحه قبل 1 صفحه بعد
<-blogads->