موز، منبع پتاسیم

موز، منبع پتاسیم

 پتاسیم یکی از اجزای هر رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود و موز منبعی عالی برای آن است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف پتاسیم کافی می‌تواند خطر مرگ ناشی از هر دلیلی را ۰۲ درصد کاهش دهد.موز یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در سراسر جهان است. موز در ۷۰۱ کشور جهان پرورش داده می‌شود و به‌عنوان چهارمین محصول ارزشمند جهان شناخته می‌شود.اگرچه موز سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم، فیبر، و ویتامین‌های ۶B و C است، اما مصرف آن برای همه توصیه نمی‌شود. زیاده‌روی در مصرف یک محصول خوب نیز می‌تواند بیشتر از آنکه مفید باشد، به ضرر شما تمام شود.

 

دریافت پتاسیم

پتاسیم یک ماده مغذی مهم برای حفظ سلامت بدن انسان است. این ماده معدنی در تمام سلول‌های بدن انسان یافت می‌شود و برای تولید بار الکتریکی که عملکرد درست سلول‌ها را تضمین می‌کند، استفاده می‌شود. همچنین، پتاسیم به حفظ ضربان منظم قلب، تحریک ترشح انسولین برای کنترل قند خون، و پشتیبانی از فشار خون مطلوب کمک می‌کند.افراد بزرگسال سالم با توجه به سبک زندگی و عوامل دیگر می‌توانند روزانه بین ۳,۵۰۰ تا ۴,۷۰۰ میلیگرم پتاسیم مصرف کنند. یک موز اندازه متوسط حاوی تقریبا ۴۵۰ میلیگرم از این ماده مغذی ضروری است.

کاهش خطر سرطان

مصرف میوه‌ها و سبزی‌های به‌طور کلی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد زیرا آنها سرشار از مواد مغذی هستند، بدون اینکه با نمک، شکر پالایش شده، مواد نگهدارنده و رنگ‌های غذایی همراه باشند.به‌طور خاص، موز منبع خوبی برای ویتامین C است که یک آنتی‌اکسیدان محسوب شده و با رادیکال‌های آزاد سرطان‌زا مقابله می‌کند. محتوای فیبر موز نیز می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کلورکتال کمک کند.

حفظ فشار خون

زمانی که کاهش فشار خون را مد نظر قرار می‌دهیم، بیشتر به ماده معدنی سدیم فکر می‌کنیم. اما در واقع، تعادل بین سطوح سدیم و پتاسیم است که از فشار خون سالم پشتیبانی می‌کند.برآوردها نشان می‌دهند که افراد بسیاری مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای پتاسیم را دریافت نمی‌کنند که می‌تواند به معنای عدم تعادل بین سطوح سدیم و پتاسیم و در نتیجه، نوسان در فشار خون باشد.

تقویت سلامت قلب

سدیم بیش از حد می‌تواند اثر منفی بر سلامت قلب شما داشته باشد. افزایش مصرف پتاسیم در شرایطی که میزان مصرف سدیم را کاهش می‌دهید، احتمالا مهم‌ترین تغییری است که می‌توانید برای کاهش خطر بیماری قلبی عروقی مد نظر قرار دهید.طی یک مطالعه مشخص شد گروهی از شرکت‌کنندگان که روزانه حداقل ۰۶۹/۴ میلیگرم پتاسیم مصرف کرده بودند، در مقایسه با آنهایی که ۰۰۰/۱ میلیگرم دریافت کرده بودند، با کاهش ۴۹ درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری ایسکمیک قلب مواجه بوده‌اند.

تسکین مشکلات معده

پزشکان همچنان رژیم غذایی برات(BRAT) که شامل موز، برنج، سس سیب، و نان تست می‌شود را برای افرادی که ناراحتی گوارشی دارند، تجویز می‌کنند.نه تنها موز به‌خوبی گوارش می‌شود، بلکه حاوی الکترولیت‌های ضروری، مانند پتاسیم است که افراد مبتلا به اسهال با از دست دادن چشمگیر آن مواجه هستند. فیبر موجود در موز نیز به تنظیم اجابت مزاج کمک می‌کند.

 

موز، منبع پتاسیم

 

برچسب‌ها: ,
بایگانی
پیوندهای روزانه
آمار بازدید
آنلاین : 1
بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته گذشته : 22
بازدید ماه گذشته : 52
بازدید سال گذشته : 567
کل بازدید : 576