کبد مسئولیت وظایف مختلفی، از جمله تجزیه کربوهیدارت‌ها ، تولید گلوکز، و سم‌زدایی بدن را بر عهده دارد. همچنین، این اندام مواد مغذی را ذخیره کرده و صفرا تولید می‌کند که برای گوارش و جذب درست مواد مغذی از غذا ضروری است. مواد غذایی و نوشیدنی‌های مختلفی وجود دارند که مصرف آنها می‌تواند به محافظت از کبد کمک کند. سلامت کبد برای سلامت کلی بدن حیاتی است. اختلال در عملکرد این اندام می‌تواند به بیماری کبد، اختلال متابولیک و حتی دیابت نوع ۲ منجر شود.در شرایطی که ممکن است مدیریت تمام عوامل خطرآفرین غیر ممکن باشد، مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌تواند به محافظت از سلامت کبد کمک کند.

 

قهوه

به‌نظر می‌رسد قهوه برای کبد مفید است زیرا در برابر مشکلاتی مانند بیماری کبد چرب از انسان محافظت می‌کند.مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، به این نکته اشاره داشت که مصرف روزانه قهوه ممکن است به کاهش خطر بیماری مزمن کبد کمک کند. این کار ممکن است از کبد در برابر آسیب بیماری‌های دیگر مانند سرطان کبد نیز محافظت کند.

انگور

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که انگورها، آب انگور، و دانه‌های انگور سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که ممکن است با کاهش التهاب به پیشگیری از آسیب دیدن کبد کمک کنند.مصرف میوه کامل روشی ساده برای افزودن این ترکیبات قوی به رژیم غذایی است. مکمل عصاره دانه انگور نیز ممکن است آنتی‌اکسیدان‌های لازم را در اختیار بدن قرار دهد.

گریپ‌فروت

گریپ‌فروت حاوی دو آنتی‌اکسیدان مهم به‌نام‌های نارینجین و نارینجنین است. این دو آنتی‌اکسیدان ممکن است به محافظت از کبد در برابر آسیب از طریق کاهش التهاب و محافظت از سلول‌های کبدی کمک کنند.همچنین این آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است انباشت چربی در کبد را کاهش داده و میزان آنزیم‌های چربی‌سوز را افزایش دهند.

ماهی چرب

مصرف ماهی‌های چرب و مکمل‌های روغن ماهی ممکن است به کاهش اثر بیماری‌هایی مانند بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کنند.ماهی‌های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ هستند که چربی‌هایی مفید محسوب شده و به کاهش التهاب کمک می‌کنند. این چربی‌ها ممکن است به‌ویژه برای کبد مفید باشند زیرا از انباشت چربی‌های اضافه پیشگیری کرده و سطوح مناسب آنزیمی را در کبد حفظ می‌کنند.

سیر

افزودن سیر به رژیم غذایی ممکن است به تحریک کبد کمک کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مصرف سیر وزن بدن و محتوای چربی در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی را بدون ایجاد تغییر در توده بدنی بدون چربی کاهش داده است. اضافه وزن یا چاقی از عواملی است که می‌تواند به بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی منجر شود.

روغن زیتون

مصرف بیش از حد چربی برای کبد خوب نیست، اما برخی چربی‌ها می‌توانند به این اندام کمک کنند. افزودن روغن زیتون به رژیم غذایی ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود عملکرد کبد کمک کند. روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است.

 

غذا و نوشیدنی هایی برای محافظت از کبد